dag 5: van Worms naar Bruchsal 135 km - Reisverslag uit Bruchsal, Duitsland van Henk Seckel - WaarBenJij.nu dag 5: van Worms naar Bruchsal 135 km - Reisverslag uit Bruchsal, Duitsland van Henk Seckel - WaarBenJij.nu

dag 5: van Worms naar Bruchsal 135 km

Blijf op de hoogte en volg Henk

30 April 2014 | Duitsland, Bruchsal

Omdat we gisteren voor ons gevoeld een eigenlijk een te lange dag hadden gemaakt, 135 km, waren we een beetje bang voor de dag van vandaag. Zouden de benen het goed houden? En gisterenavond was het ook al niet vroeg voor dat we in bed lagen. Na een goed ontbijt, waar alles te verkrijgen was, om 9.00 uur gestart.

Verlieten we de hoofdstad van het jodendom van Duitsland, zoals Worms ook wel wordt genoemd. Klein Jeruzalem..al hebben we er geen joods uitziende personen gezien.

De ochtend begon grijs maar droog. Heerlijk met een lichte wind in de rug. Via de weidse akkers, en door het riviergebied van de Rijn. Een lange tijd fietsen we over een dijk. Na 50 km onze eerste stop gemaakt, die natuurlijk werd geviert met cappuccino en het dag gebak, rabarber gebak.

We hebben beide hadden geen last van vermoeidheid of zadelpijn. Het kan eigenlijk niet beter. In Speyer door een wegafsluiting rijde we even verkeerd gereden. De grote kerk in het midden van de stad is mooi. De Dom wordt van buiten bekeken in het zonnetje. Een heel mooie kolossaal gebouw die hoog boven de stad uit steekt.

Helaas werkt de Garmin nog steeds niet goed genoeg om er blind op te rijden. Dus doen we de route ouderwets met het route boekje van Reitsma.

Vele malen heb ik de autobaan brug van Speyer, het z'n spitse punt gezien, hoog uit toorend boven het wijde rivierenlandschap, en altijd erover heen gereden op weg naar zonnige oorden. Nu er een keer rijd ik er onderdoor.  Via een omweg en nog een omweg en nog een uitweg toch in Bruchsal aangekomen. Wat zijn die duitsers toch altijd met de weg bezig. Nu blijkt niet alleen op autobahnen. De route naar Bruchsal was dit wederom niet zonder pech. Door een kuil in de weg werd de fietspomp van Fred eraf geslagen en ja hoor, in het achterwiel. Pomp kapot en opnieuw weer een spaak. Fietsenmaker in het dorp is dicht op woensdag, dus onze eigen voorraad spaken aangesproken. Fiets op de kop, wiel eruit en een nieuwe spaak erin. Slag eruit gedraaid en na 20 minuten konden we verder. Gelukkig dat we spaken bij ons hebben!

Het idee was om op de camping in Bruchsal te gaan staan, maar vlak voor we aankwamen barstte een heftig onweer los. We schuilen onder de spoorbrug voor wel een half uur. Later blijkt dat we op een minuutfietsen van de camping af zijn. Maar goed, het was een stortbui van je welste. Geen weer om gezellig je tent op te bouwen. Bij de camping is een Natuurvriendenhuis, waarin we dus nu een kamer geboekt hebben. Het scheelt bijna niets in prijs. Nu, tijdens het schrijven, aan het eten met het verdiende biertje. We gaan ons de hele reis gaan trakteren op een biertje na afloop van de dag. Ach calorieën gaan we ons niet druk om maken. Fietsen we er wel weer af hopen we.

Morgen naar Tubbingen, weer ca 100 km. Een route met heel veel hoogte meters vermeld het boekje van Reitsma, dus wordt een zware dag. Met als toetje overmorgen de Schwabisch Alp. De zwaarste etappe tot aan de Alpen. Hoewel velen het al gedaan hebben moeten wij het nog wel doen en ik moet zeggen kijken we ernaar uit, maar wel met ontzag.

• 30 April 2014 - 21:42

Margreet Gasman:

Hoi Henk en kameraad Fred,

Erg leuk om iedere dag je verslag te lezen, je schrijft het zo mooi dat ik het helemaal voor kan stellen, wat een pech toch steeds met de spaken haha. maar jullie redden je aardig. Morgen dus een zware rit voor de boeg, de benen laten je tot nu toe gelukkig niet in de steek, heel veel plezier en succes bij alles, lekker genieten samen!!!

Groet Margreet

• 30 April 2014 - 22:39

Waarde:

Ha Henkie en Fred,

Mooi verhaal weer Henk, je maakt wat mee tijdens zo'n tocht! En nu dus in een Natuurvriendenhuis? Ja ja daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Mooie gelegenheid om al je ondergoed eens te wassen.

Veel succes en plezier morgen, ik kijk al weer uit naar je volgende verslag!

Groeten Erik (en Minke)

• 01 Mei 2014 - 14:06

Martijn:

He Henk,

Zo te lezen gaat het goed en zijn jullie al mooi opweg.
    Hopelijk is de zware rit van vandaag ook goed gegaan.
    Succes verder.

Gr. Martijn (en Ellen en Hugo natuurlijk)

• 01 Mei 2014 - 14:37

Albert:

Ik vind jullie doorzetters. Ongetwijfeld maak je leuke dingen mee, soms zul je ook denken: waar ben ik aan begonnen. Hadden we met bergwandelen ook wel eens, vooral als je een lang, saai stuk naar boven moet. Maar één keer boven, dan weet je waarom je je al die moeite getroost hebt. En één keer het doel gehaald, dan ben je trots op jezelf. Bovendien hebben jullie er lang naar toegeleefd. Dus letterlijk en figuurlijk is het beter dat er geen spaak in het wiel wordt gestoken. Doe voorzichtig (want met een bochel in het wiel kun je wel een berg af, maar weet je niet waar je terecht komt), geniet en we blijven jullie volgen.

Albert van de Belt

• 01 Mei 2014 - 16:53

Julia:

Trots op jullie hoor!!! ja Fred heb al eens eerder geschreven hoor!
    Groeten van de kids en mij xx

• 01 Mei 2014 - 17:12

Miranda Van De Belt:

Goed bezig! Alleen jammer dat papa's fiets steeds kapot is krijg je met een slechte voorbereiding haha. Over 4 weekjes lekker aa de borrels. Veel plezier nog. Dikke kus Miranda,
    En groetjes robin

• 01 Mei 2014 - 18:44

René En Margot:

Hallo Henk en Fred

Het is bijna lachwekkend zoveel pech jullie hebben, gelukkig nog geen opgedroogde biertap tegen gekomen haha. Erg leuk om te lezen hoe het gaat. Heel veel plezier nog||||
    We willen nadien wel tips en jullie boekjes overnemen. We nemen in ieder geval een andere fietshandel.

Groetjes René en Margot